Tuesday, October 14, 2008

Pengisian Raya 2008


Hari raya kali ini sama seperti hari raya pada 7-8 tahun sebelum ini. Sama bosan. Sama memenatkan. Sama sedih. Sedih pada Ramadhan yg berlalu. Sedih mengenangkan dosa. Sedih mengingatkan mereka yg telah tiada.

Saban tahun, aku semakin tidak mahu pulang ke kampung. Aku pulang ke kampung hanya untuk bertemu datuk dan nenek. Tidak lebih dari itu. Mereka orang tua yg seharusnya diraikan. Kerana aku tahu, sekiranya umur aku panjang, aku juga akan melalui perkara yg sama sebagaimana apa yg mereka tempuhi sekarang. Mereka keseorangan. Menghabiskan sisa-sisa hidup. Anak-anak yg dibesarkan mereka tidak lagi bersama. Jerih payah mencari makanan, menyediakan tempat tinggal, pakaian, persekolahan juga perkahwinan untuk anak-anak telah pun menjadi sejarah yg tak mungkin terulang. Cuma kesinambungannya pula yg bersambung-sambung kerana sekarang, mak dan ayah aku pula yg sedang pening dan kusut untuk mengahwinkan anak. Emak dan ayah kita pula yg sedang melalui apa yg telah datuk dan nenek kita tempuhi satu masa dulu. Jasa datuk dan nenek tidak mungkin dapat mak dan ayah balas kesemuanya. Sama seperti kita, kita juga tidak mampu untuk membalas segala jasa kedua emak dan ayah kita. Sama juga kepada anak-anak kita.. juga kepada cucu-cucu kita daripada anak-anaknya.

Sabda Rasulullah bermaksud:
Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya, melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya. (Hadis riwayat Muslim).


Kebaikan dilakukan anak terhadap ibu bapa sebenarnya amat kecil. Anak tidak mampu untuk membalas jasa ibu bapa sepenuhnya biarpun dia berbakti sepanjang hayatnya.


Dan aku melihat emak dan ayahku sebagai anak yg baik kepada datuk dan nenekku. Dan dari situ aku selalu berdoa dan berharap untuk menjadi seperti itu juga. Dan sekiranya dikurniakan Tuhan zuriat bagiku, aku juga berharap agar mereka juga termasuk dalam golongan-golongan mereka yg berakal.

2 comments:

kelamkelubi said...

aminnn..

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل