Wednesday, September 24, 2008

Awal ke Kelas

Alarm handsetku berdengit lagu dangdut. Dangdut bukanlah genre musik yg aku minat sangat tapi lagu tu paling kuat bunyinya berbanding lagu2 lain yg terhimpun dalam koleksi lagu2 dalam handsetku. Dengan kadar segera aku mematikan bunyi pd handsetku yg semakin mengganggu. Bukan deringan itu yg mengejutkan aku sebenarnya, tetapi ketiakku yg telah basah inilah yg telah memberikan seribu satu ketidakselesaan pd jiwa yg meronta yg menyebabkan aku tidak dapat lagi meneruskan lena. Kipas yg telah aku setkan pada kelajuan maksima, yg telah aku halakan tepat pd badan, tidak lagi mampu menangkis bahang hangat yg perit lagi memeritkan lantaran matahari yg telah menegak tinggi dan lapisan ozon yg sudah tidak lagi setebal dulu. Keseluruhan tubuh badanku, ku rasakan melekit-lekit. Mata ini masih lagi belum cukup segar. Mata ini masih mahu lelap, masih mahu tertutup, tetapi apakan daya..suasana yg tidak mengizinkan itu seakan-akan sepasang tangan yg menggoncang susuk ini lantas menguatkan semangatku untuk bangun dan beralih dari tilam nipis itu. Arrggghhh.. global warming. Aku lalu bingkas bangun mencapai tuala untuk mandi dan bersiap-siap ke kelas.

Tak sampai 5 minit lepas mandi, badanku dah mulai berpeluh semula. Simptom ape ni.. petanda baik atau tidak. Aku pilih baju yg paling nipis itu hari demi penyesuaian situasi. Botol deodorant yg semakin ringan aku semburkan berkali-kali pada ketiakku demi aspek keselamatan dan keselesaan orang ramai. Seluar jean yg aku jemur di tepi tingkap bilik, aku sarungkan cepat2 dan dengan cepat juga aku tanggalkan semula kerana kepanasan. Aku tak perlukan telur separuh masak pada masa ni. Kesudahannya aku keluarkan semula seluar jean yg aku cadang nak basuh semalam dari dalam bakul tepi katil. Rambut hitam ikal mayang pendek aku ini aku sisirkan kemas2 dengan sikat rongak atas almari. Aku bergaya 1-2 minit depan cermin untuk sesi menambah keyakinan diri. Perghh.. sekali imbas macam ejen FBI. Perasantan. Beg biru yg aku beli 5 tahun lepas aku sambar dari dinding. Aku melangkah cergas keluar dari bilik sambil mendepang dada yg padat dengan cita2 yg sayup menggunung.

Keluar2 saja pintu rumah, mataku mengecil. Huishh.. panasnya malaysia. Entah macam mana pula dengan orang2 di arab saudi, afrika, sahara dan negeri2 timur tengah yg lain. Tak pasal2 jadi prihatin. Masuk2 kereta pula rasa macam masuk oven. Sejenak terfikir, ini baru panas dunia. Dan dari perkataan oven itu juga aku teringat kuih tat nenas emak di kampung. Alamak ai.. syoknye dapat layan kuih tat nenas emak sambil baring berseluar pendek depan tv atas sofa di hari raya. Pergghhh.. syurga dunia. Aku buka tingkap kereta luas2 demi pengudaraan yg lebih jitu, sihat dan semulajadi. Aku tak mau pasang penyaman udara. Aku tak mau lapisan ozon bumiku ini terus-terusan dinipiskan CFC. Cehh.. padahal nak jimat minyak. Dahi aku pun sudah mulai dibasah keringat.

Kesemua 4 lampu trafik yg terpaksa aku lalui untuk ke kelas berwarna merah. Kes2 seperti ini memang sengaja membangkitkan amarah. Ditambah dengan alur tekakku yg terasa begitu kesat sekali. Menyesal aku minum segelas je air masa sahur tadi. Tapi bukan salah aku. Restoran pagi tadi tu yg masak lambat sangat. Habis makan aku mintak satu cawan lagi air suam tapi dia bagi air mendidih. Melecur bibir seksi aku. Nak aje aku carutkan pelayan tu tapi mengenangkan bulan baik hari baik ni, aku bersabar. Aku tunggu air tu sejuk, tapi tak sempat air tu menjadi suam, bilal dah azan. P**imak!!!! Termencarut juga aku selepas lama bertahan.

Satu kelas je hari ni. Lagi pun aku bertolak awal. Jadi, tiada terburu-buru. Rileks joe.. rilekss.. sabar. Sabar itu sebahagian dari iman. Lagi2 bulan Ramadhan ni. Pahalanya berlipat kali ganda kalau kau redha, ikhlas dan sabar. Tetiba je ade sesi motivasi kepada diri sendiri. Sesi pengukuhan iman. Sesi sedar diri ini kerdil.

Sampai2 kolej, parking lot penuh. Aku 'terpaksa rela' parking lebih sekilometer dari bangunan. Aku tengok jam kat tangan. Cun. Ngam2. Setiap langkahku tersusun kemas dan bergaya walaupun kakiku melecet kerana tak memakai stokin. Jarang betul aku tiba awal ke kelas. Bibirku tak lekang dari senyum. Bangga benar rasanya. Terasa seperti akulah calon pelajar yg paling tepat untuk dijadikan contoh pd pelajar2 lain untuk semester ini. Sejuk perut emak aku mengandung mengenangkan anaknya yg menghargai dan bijak mengatur masa. Peristiwa 2 tahun sekali ni. 5 minit awal. Aku yg normal dan waras ialah 15 minit lewat. Sampai pensyarah pun dah cop muka aku. Muka datang lewat tapi hensem. p/s: Perkataan hijau tu aku tokok.

Kelas tingkat 3. Lif rosak. 'Yuran pengajian naik' dan 'lif ke kelas rosak'. Cuba kita sama2 ambil sedikit masa untuk fikirkan sejenak, apakah hubungkait antara kedua-dua perkara berbangkit ini? Apakah jenis relativiti antara kedua-dua isu ini?? Kawan ketat atau musuh karib???

Mahu tidak mahu, aku wajib naik tangga kerana tidak ada kemudahan lain yg disediakan seperti tali atau pun roket pelancar. Ianya kurang menjadi masalah pada aku yg mempunyai kadar kecergasan purata. Tetapi aku berasa kasihan dan simpati pada mereka2 yg menghampiri obesiti kronik. Juga pada mereka2 yg sudah berusia seperti pensyarah-pensyarah, profesor-profesor dan mereka2 yg tua sebelum masanya. Aku lihat mereka termengah-mengah mendaki dan menyusun tapak bersama beban buku2 dan komputer riba. Perghhh.. mesti banyak pahala mereka2 ini. Menuntut ilmu itu bukankah satu ibadat.

Sampai2 depan kelas.. aku perhati ada kertas putih dilekatkan pd pintu..


Dari kisah yg tertera di atas, ingin saya berkongsi bersama teman2..

Makna ayat-ayat Surah Al-Asr :
(1) Demi masa
(2) Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian
(3) kecuali pd orang-orang yg beriman dan beramal soleh dan yg berpesan-pesan
kepada kebenaran dan kesabaran.


3 comments:

zizou said...

kah kah kah
dugaan tu, nanti dpt ganjaran baik

joe_oo7 said...

Aaamin yarabbal a'lamin..

kelamkelubi said...

'Aku tak perlukan telur separuh masak pada masa ni.'

hik..hik..hik..

dekat2kan diri pada musuh anda..
seperti kawan..

da best posted yet!
keep it up joe!