Thursday, September 4, 2008

Berbuka di Surau

Lepas teman Bibik pegi bazar Ramadhan kat belakang bangunan PKNS, aku cepat2 pakai kain pelikat dan sarungkan kopiah atas kepala. Tumpang moto 125z Raja. Sampai surau baju aku bau 2T wangi. Masa sampai kat surau taman aku, orang2 taman semua dah siap2 duduk kat meja dengan nasi dan lauk yang dah terhidang. Nasi yg disediakan ari ni ngam2. Aku rase kalau datang lagi dalam 5 orang pon, diorang terpaksa makan bubur ngan kurma je. Orang2 taman aku memang bajet untuk orang2 taman ni je.. Orang taman lain makan la kat surau diorang, xpon kat masjid besar.

Lepas mentekedarah secara sopan dan bertatasusila, aku ngan budak2 ni cepat2 asingkan diri. Lepak kat tempat parking motor dan basikal. Hisap rokok yg baru naik harga selepas penguatkuasaan bajet 2009. Aku x salahkan sape2 atas hal ni. Aku cuma salahkan diri sendiri. Sape suh gatal2 start isap rokok mase form 2 dulu. Niatnya nak mencuba. Best plak rokok ni rupanya. Terus tersangkut sampai skang. Siot. Mak bapak hantar pegi sekolah suh cari ilmu.. lain ilmu yg aku cari. Nasib baik bukan ilmu hitam yg aku cari.

Abis rokok aku cepat2 amik air semayang pasal pak imam pon dah nak masuk rakaat kedua dah. Selipar jepun kaler biru aku tinggalkan kat tempat wuduk lelaki. Aku bergegas naik tangga pasal makmum2 baru saja "Aaaamiiinnnn.....". Raja dah pesan lepas maghrib terus gerak. Tak tunggu terawih.

Tengah sujud rakaat kedua, ade pakcik kat saf hadapan terbatuk sambil terkentut. 3 kali plak tu. Bunyinya macam nak tahan2 tapi tak berjaya. Aku cuba tahan gelak dan aku berjaya. Nasib baik. Celake btol.. Aku jamin kalau sorang je gelak, jemaah2 lain pon confirm banyak yg goyang. Silap2 satu surau semayang balik.

Abis solat aku perhati Raja dah xde. Dia dah tunggu kat motor. Hampeh.. blom sempat pak imam bace doa lg. "Doa sendiri2 je kot.." aku meramal. Dengan pantas aku mengangkat punggung dan bergerak pantas mendapatkan Raja. Aku lihat ade sorang pakcik yang baru nak start semayang kat bahagian belakang surau. Mukanya masih basah dengan wuduk. Dia menggosok-gosokkan perutnya sebelum tegak mengadap kiblat untuk takbiratul-ikhram.
X pasal2 aku tersenyum. Mungkin pakcik inilah yg telah mengganggu khusyuk aku sebentar tadi.

Sampai depan pintu umah, Raja tegur. "Joe.. apsal selipar ko dah bertukar kaler?"

"Selipar aku dah xde kat tempat amik air semayang tu.. aku sauk je ar ape yg ade.. Xpe.. esok aku tukar la balik kalau ade.." Aku menjawab seraya yakin x bersalah.

2 comments:

zizou said...

haha, lu sedut x kentut pakcik tu,
lepas berbuka, warna atom2 kentut tu berbagai2 warna..confirm lu sihat

joe_oo7 said...

bunyi batuk yg datang serentak dgn bunyi terkentut tu masih terngiang-ngiang.. sial.