Wednesday, September 17, 2008

Main Stop Valve


Rasa geram aku m'buak2. Rasa nak kutanamkan saja hidup2 kucing2 yg berkeliaran depan umah aku ni. Betol2 x makan saman. Mentang2 la depan umah aku ni berpasir.. diorang ingat halaman umah aku ni tandas??!!

Pagi2 keluar umah nak pegi keje. Dengan nak kejar masenye lagi, x pasal2 plak aku nak kena luangkan mase untuk membersihkan tapak 'safety but' aku yg dah tercalit sisa buangan kucing. Taik kucing punye kucing!! Argghhhh.. bau xnak wangi plak tu.. Masuk2 keje je bibir dah muncung.. Bikin hati panas jek.. Sejuk berkabus pagi itu sikit pon x mendinginkan hati aku.

Sampai2 kilang tengok 'punch card' aku dah ade orang 'punch'kan.. Hati aku sejuk 10%. Masuk2 kantin, menu kuih cara. Korang tau x kuih cara ni? Kuih yg biasenye warna hijau, lapik dua dan dalamnye ade air gula. Bile kunyah je, air gulanye mercik dalam mulut. Perghh.. terbaek!!! Xde cakap banyak, aku ambil 5 bijik terus. Feveret punye pasal. Hatiku menyejuk lagi 10%.

Tengok muke Si Jande yg buat kueh ni,
yg ala2 Preity Zinta tu, senyum2 kat aku, hati aku mendingin lagi 10%. Budak2 kilang ni semua 'pana' ngan aku pasal janda ni layan aku sorang jek. Dengan budak2 lain, jgn harap die nak senyum.. pandang pon tak. Budak2 ni semua die 'bo' layan.. Pasal die tau, aku xde pasang niat ape2 kat die. Aku ikhlas. Ikhlas taik kucing. Budak2 lain siap mintak no. talipon, die tak bagi. Dengan aku, die yg nak bg.. aku xnak. X kuase nak layan. Awek aku sorang kat Muadzam tu pon aku x terlayan. Tetibe terase cam hensem plak diri ini. Kah kah kah!! Up lagi 12%.

Habis sarap, aku terus nak gerak turun masuk kilang, Bob hulur sebatang. Eh2, macam tau2 je aku xde rokok. Hati aku sejuk lagi 10%. Paru2 ku rosak lagi 0.0002%.

Sampai2 bawah, Bang Kamal baru nak masukkan fibre dalam boiler. 'Firing'. Sebelum start proses.

"Karang nak bukak 'main stop valve', bole la ko ikut Abg Lan.. Ko kate semalam nak tangkap gambar kan.." Bang Kamal tegur aku sambil memberi isyarat mintak aku skopkan fibre kat 'fluid elevator' kat sebelah 'kernel plant'.

Biasanye nyekop fibre ni akan makan masa dlm sejam. Kadang2 bole cecah 3-4 jam. Bergantung pd kelancaran stesen press yg membekalkan bahan api dan juga kawalan angin dalam 'furnace'. Nak naikkan pressure dalam boiler sampai 100psi. Ikut syarat JKKP, sepatutnye 50psi dah kene bukak 'main stop valve'. Lepaskan steam ke Back Pressure Receiver sebagai stor steam kering, untuk keselamatan. Tapi nak buat macam mane. Perkara2 mekanikal ni, kadang-kala nak kene sesuaikan dengan amali dan situasi. Tak boleh teori semata-mata. Itu la lebihnye pada 'experience'. Pengalaman. So, engineer2 yg baru tu, jgn la nak sombong bodo plak. X salah kalau bertanye. Ini datang2 nak marah2. Maki hamun. Bodoh bengap baghal bahlul tuli semua keluar. Yg ko marah ni bukan budak2. Bapak2 orang. Maybe betol la ko orang atas, ko pandai, ko engineer. Tp ko kene ingat, pandai ko tu sape yg bagi. Rezeki Tuhan. Anytime Tuhan bole tarik balik. Cakap elok2 je. Lagi orang suke. Lagi orang respect.

Kalau 50psi dah bukak 'main stop valve', pressure akan mudah jatuh balik. Kilang masih belum bole start proses. Jadi bahan api dari stesen press xkan sampai lagi ke dalam 'furnace' sebab belum start proses. Jadi susah nak 'maintain' tekanan kat 50psi. Untuk kes kilang ni, model boiler TAKUMA dari Jepun ini tidak sepenuhnya automatik pengendaliannya. Cuma separa automatik. Automatik cuma pada kawalan air dalam 'steam drum' dan 'mud drum'. Elektric pump, itupon cume pd boiler nombor 3. Boiler no. 1 dan 2 tidak. Boiler 1 dan 2 pakai 'steam pump'. Dikendalikan secara manual setiap kali siren berbunyi. Kalau xnak bingit telinga, sentiasa la perhatikan 'water gauge glass' yg terletak di bahagian atas sebelah 'steam drum'. Silap gaya tengkuk boleh bengkak. Asyik dongak ke atas je. Siren akan berbunyi setiap kali air lebih 80% atau kurang dari 45% dlm drum. Boilerman sikit pon x bole lalai. Wajib sentiasa peka. Kerana sedikit kelalaian boleh membawa kerosakan yg besar pd bahagian dalaman boiler lazimnya tiub. Lebih parah lagi kalau 'steam basah' terlepas masuk pada turbine. Kipas turbine yg di'design' untuk 'steam kering' akan rosak. Harga pasaran sekarang untuk kipas turbine ialah RM120000 walhal duit 'maintenance' kilang yg diperuntukkan cuma RM30000 setahun. Untuk model kilang ni la. Paling parah ialah sekiranya berlaku kemalangan jiwa kerana pintu besi padu boiler yg setebal 4 inci itu pon akan melayang sekiranya satu saja tiub dalam boiler meletup. Kedatangan bahan api yg sering tidak menentu dari stesen press dan permintaan steam yg tinggi dari stesen 'sterilizer'(masak buah) juga akan menyebabkan seluruh sistem 'trip' sekiranya pressure boiler jatuh mendadak. Jadi boilerman akan sentiasa nak kena skop fibre lebihan proses sebelumnya. Penat tu tak jadi hal. Cume kami x mau buat kerja giler. Boleh patah pinggang dibuatnye. Driver Bobkat S220 kat stesen 'loading ramp' pon bole hangin pasal kejap2 kene panggil amik fibre ngan shell halus. Oleh kerana itu, 'main stop valve' dibuka pd ketika tekanan berada pada paras 100psi. Kami mahu semua orang senang hati. Mudah kerja untuk semua. Win win situation.

"Woi!!! Cukup!!!" Bang Kamal dah jerit menandakan yg pressure dah cun selepas 2 jam aku nyekop fibre.

Lepas tengok Abg Lan bukak 'main stop valve' kat atas boiler, aku pau rokok Abg Lan, bukak baju, pegi lepak tepi 'kernel plant'. Atas tangga, berangin skit. Fuhh.. nikmat sungguh rasanya bile badan peluh2 kene angin. Angin sepoi2 bahase pagi itu membawa pergi panas bara hatiku sebanyak 15%.

Lepas 'buang batu' pukul 12 sampai 1. Haus giler. Aku cepat2 naik atas ke kantin carik air. Sampai2 kantin aku terus mintak air jagung ngan air kosong.

"Macam biase.. susu nak lebih ye.." pintaku. Si janda senyum lagi. Hatiku sejuk lagi 10% di kala matahari tegak 90 darjah dengan bumi.

Tengah2 aku layan syahdu tengok si janda kacau air... dengan tibe2.. Aku perasan ade orang panggil aku.

"Dah 4hb ni, jap lagi bole la ko masuk pejabat, sain. Amik elaun ko. RM450 kan?" En. Zali kerani pejabat yg sedang hisap rokok kat meja belakang 'sound' aku.

Hatiku terus berbunga-bunga 550%!!

No comments: