Tuesday, September 2, 2008

Cerita Seram

Jalan kecil itu gelap. Muat2 je untuk satu kereta. Hanya kereta kami yang melalui kawasan itu. Kiri kanan adalah hutan tebal. Kami sedang keluar dari sebuah kawasan rekreasi mandi manda. Kami sampai lewat petang tadi di situ. Segala persiapan barbeque telah pun siap kami bawa. Jadi mahu tak mahu, kami perlu memasaknya kerana adalah suatu pembaziran sekiranya kami terus balik selepas bermandi-manda. Kami lambat sampai di situ kerana hal nak mengumpulkan teman2. Sorang dari Gombak, sorang dari Shah Alam, sorang dari Bangi, sorang dari Keramat. Oleh sebab itu kami keluar dari kawasan itu malam. Pada waktu malam, kawasan rekreasi tersebut memang ‘horror’ dan mengundang takut2 berani. Pokok2 besar di sekeliling seakan-akan tak selesa dengan kehadiran kami. Daun2nya berdesir kuat serta melambai-lambai seperti tangan yg menghalau kami apabila ditiup dingin angin malam. Mereka seakan-akan sedang merenung tajam ke arah kami. Gelap gelita. Macam2 bunyi pelik keluar dari hutan. Kami yg elok2 dari tadi ketawa2 terus masing2 mempercepatkan proses mengemas dan mahu segera keluar dari tempat tu.

Jalan keluar ke jalan besar mengambil masa lebih kurang 40 minit kerana jalannya yg kecil dan berlubang-lubang. Masing2 senyap sahaja selepas Fabog menceritakan insiden dia terlihat kelibat putih di seberang sungai ketika kami sibuk mentekedarah makanan. Tingkap kereta kami biarkan terbuka kerana kebanyakkan kami sedang merokok. Sedang kami menghabiskan sisa2 rokok masing2, tiba2 kami dikejutkan dengan jeritan Fabog dan Apes yg duduk di ‘seat’ hadapan. Aku, Muha dan Mong yg duduk di kerusi belakang terperanjat beruk mendengar pekikan kuat yg bersifat serta-merta itu dari pasukan duet di tempat duduk hadapan. Rupa2nya jeritan mereka itu cuma datang dari sehelai daun besar yg jatuh di atas cermin kereta di hadapan Fabog yg ketika itu sedang bersungguh-sungguh memandu. Pantek btol, buang masa je. Badan masing2 macam ala2 keras je tp hampeh..

Itu bukan kisah yg ingin aku persembahkan sebenarnya. Cuma selingan palat. Sejurus selepas insiden daun, dengan tak semena-mena, keluar dari hutan seekor binatang yg tidak kami semua tahu spesisnya. Nasib baik bukan betul2 keluar depan kereta, kalau tidak aku pasti dua orang yg kat depan tu dah menjerit-jerit lagi. Binatang tu kecil je, seakan-akan anak monyet, tapi bukan monyet. Warna bulunya perang. Matanya bulat dan merah. Telinganya macam kucing. Bahagian mukanya cerah putih krimer. Mulut dan hidungnya halus. Binatang itu melintas lorong sempit itu dengan perlahan. Fabog memperlahankan kelajuan kereta lalu terus berhenti. Kami semua tercengang-cengang, tak faham dengan situasi. Kenapa perlu berhenti? Jauh lagi kot menatang tu..

“Wei korang.. aku nak korang semua buang rokok korang. Tutup tingkap cepat2. Aku rasa ada ‘something wrong’ la dengan binatang ni.. Ade yg tak kene.. Cepat tutup!” Fabog bersuara keras, jelas dan tegas.

Fabog yg bangang2 sengal ni jarang serius. Jadi bila dia serius, kami beranggapan yg situasi semasa itu sememangnya dalam keadaan yg teramat tegang. Kami cepat2 tutup tingkap dan dengan pantas Fabog ‘LOCK’ semua bahagian tingkap. Kami semua tak sempat tanya apa2 sebelum… "Frruuuuttt.." jubo Fabog bersuara.

“Pukimak Fabog! Pantek btol!! Bau taik! Busuk nak mampus!!” Serta-merta kereta itu penuh dan sarat dengan aroma longkang, telur tembelang dan lori sampah. Kami semua berebut-rebut nak bukak tingkap tapi tak boleh. Kami semua kelam-kabut keluar kereta bg mendapatkan udara segar. Segala kata carut yg terbuku dan terpendam sekian lama keluar pada masa tu. Binatang tadi dah hilang entah ke mana. Hanya Fabog yg tak keluar kereta dan ketawa sampai meleleh air mata.

No comments: