Tuesday, September 2, 2008

Bibik


Itu hari aku & gang pegi Terengganu. Kat Besut. Panjat Gunung Tebu. Dari Bangi malam, aku gilir2 bawa kereta ngan Bibik. Memang sengaja aku nak naik kereta ngan dia. Dia banyak membebel, xde la aku ngantok sgt. Sampai Besut pagi, kami sarapan nasi dagang. Kat Lata Belatan, parking kereta, lapor diri kat pos guide bawah tu. Baca doa, kitorang 10 orang memulakan pendakian. On the way nak start pendakian, kami lalu kawasan rekreasi tu, bersih dan sangat terjaga. Ada banyak jgak group yg camping kat tepi2 sungai. Dalam group kami ade 7 orang lelaki dan 3 orang perempuan.

Ration(bekalan makanan) kami kali ni x banyak. Simple2 je. Aku packing2 beg aku sampai separuh penuh, barang dah abis. So aku satukan beg ngan Shah. Aku fikir naik aku bawak, turun die bawak. Aku tak kisah sgt. Nasib baik jgak aku ngan Shah wat camtu, sebab masa tracking, Dila x larat tp kjap je, Shah tolong bawakan beg die. Masing2 dah lama tinggal aktiviti pendakian ni. Separuh pendakian, Bibik plak injured peha. Tp x kisah la, kami pon xde ape nak dikejarkan. Pelan2 je, janji sampai.

Kami dah banyak kali pegi xpdc sama2. Terutama Pacat, Din, Shah, Ajib ngan Bibik. Sorang je perempuan, Bibik. Halus je orangnye. Tengok sekali imbas memang tak nampak. Wahkahkah.. Tapi fit giler. Tahap fit die ni, masa xpdc Korbu Gayung suatu masa dulu, dia sorang je perempuan group kami yg sampai sorang2 kat puncak. Meninggalkan kami yg lain 4-5 jam di belakang. Die bole layan shoot sorang2 dalam hutan. Ganjil pd perkiraan aku, bg seorang perempuan. Ada wayar tercabut kot kat circuit dlm kepala dia. Xpon ade mende yg kite x tau pasal die. Adakah die sebenarnye seekor orang utan?

1 lg yg aku suke gi xpdc dgn Bibik ni adalah kerana masakannye sedap. Kat atas puncak gunung pon, aku rase cam mkn kat kedai mamak. Klu gi mane2 xpdc tanpe die, rase kehilangan yg lain macam, rase sunyi. Pasal die bole membebel sepanjang masa. 24jam sehari, 7 hari seminggu. Bercakap tanpe henti meskipon mende yg langsung tidak perlu disebut malah tidak harus disebut pon disebutnya berulang kali. X m’bebel pon die akan menyanyi. Bagi yg x biase, telinga boleh keluar darah. Rimas. Mungkin pasal tu la masakannye sedap kot, m’bebel sambil m’goreng, tersembur segala jenis perisa tambahan. Tapi tu la Bibik. Sentiasa ceria. Wat lawak bodo. Kalau lawan bertekak dgn die, confirm xleh nak menang. Sekalipon die salah, die akan pusing balik cerita tu sampai kite bole jd salah. Tinggi level bebel die, bukan sebarangan orang bole tahan. Aku ade calon suami paling cocok buat die, orang pekak.

Tapi dlm pd die camtu. Die ni sgt penyayang orangnya. Concern. Masa on the way ke mari, aku tau die ngantok giler tp die x tido pasal nak temankan aku drive. Aku dah lama kenal die tp aku x penah dengar satu cerita yg dah lama aku nak dengar dr die, tp x berani nak tanye. Yg aku dengar, die ni dulu pernah sakit teruk. 50/50 chance utk terus hidup. Itu je yg aku tau. Aku tunggu die sendiri yg buka cerita. Cerita yg lebih terperinci.

Selepas melalui ribut yg agak menyeramkan pada malam itu di camp site, kami turun pd keesokan paginya selepas masing2 melantak 2 pinggan bihun goreng Bibik. Kaki Bibik masih belum pulih sepenuhnya. Aku bawa beg die. Peha die mungkin kene ‘muscle shock’ pasal lame sgt x aktif pasal 4 bulan sebelum ni kami sama2 menjalani latihan industri. Sampai bawah, kami semua mandi sungai, lapor diri, hensem2kan diri dan terus b’gerak pulang.

No comments: